A Panton szék a bútortervezés történetének egyik máig népszerű klasszikusa. A széket Verner Panton tervezte 1959-ben, és a VITRA-val együttműködve fejlesztették ki sorozatgyártásra (1967). Ez volt az első egybeöntött, teljesen műanyagból készült szék. Piaci bevezetése óta többször megújult már: a VITRA és Verner Panton szoros együttműködésével egy új, polipropilénből készült változatot fejlesztettek ki és dobtak piacra 1999-ben.
Mi a sikerének titka?
A szék kényelme a konzolos szerkezetben és az organikus formában, valamint az enyhén rugalmas anyaghasználatban rejlik. A Panton szék számos nemzetközi formatervezési díjat kapott, és neves múzeumok gyűjteményében szerepel. Különleges formájának köszönhetően a 20. század egyik DESIGN IKONJÁVÁ vált. A 60-as évekbeli megjelenésekor igen forradalmi újításnak számító anyaghasználatával tűnt fel és formavilágával ma is a ’SPACE AGE’ korszak sokak által ismert darabja.
Egyedül vagy csoportosan is használható, és alkalmas beltéri és kültéri környezetbe egyaránt.
A VITRA kínálatában ma is hét különböző színváltozat rendelhető matt felülettel. A bevezetés óta két modell érhető el:
- a Panton Chair Classic kemény poliuretánhabból készült, fényes felületű
- és a Panton Chair, mely matt felületű polipropilénből készült. Ez utóbbi 2007 óta a tervező eredeti terveinek megfelelően Panton Junior néven gyermekváltozatban is kapható.
A design szerelmesei akár kicsinyített változatban is megrendelhetik a gyártótól, mint dísztárgy.
Hogyan illesztheted be az otthonodba?
Ez a szék egy igazi Jolly Joker! Ahogy az alábbi képeken is látható, minden stílusú enteriőrben megállja a helyét, legyen az minimalista, modern mediterrán vagy skandináv stílusú enteriőr, de a klasszikus otthonokba is érdekes színt vihet egy visszafogott színváltozata. Anyagának köszönhetően kül- és beltéren is jól használhatjuk. Amellett, hogy egyedi darab, rendkívül tartós és praktikus. Mára rengeteg utángondolása létezik és egy megfizethető replika vásárlásával nem foghatunk mellé!
A tervező: Verner Panton (1926-1998)
A dán tervező a koppenhágai Dán Királyi Képzőművészeti Akadémián tanult építészetet. 1950-1952 között Arne Jacobsen építészirodájában dolgozott, majd 1955-ben független építészeti és formatervezői stúdiót alapított. A következő években számos ülőbútor- és világítástechnikai tervet készített.
Élénk színek és geometrikus minták iránti szenvedélye megmutatkozik textilterveiben is. Hírnevét azzal alapozta meg, hogy egy helyiség elemeit – padló, falak, mennyezet, bútorzat, világítás, textíliák és zománcból vagy műanyagból készült falpanelek – összművészeti installációvá olvasztotta. Forrás
Íme Verner Panton világa: igazán különleges és formabontó!
A STORY
„Rolf [Fehlbaum, a Vitra családi vállalat alapítójának fia] egy nap meglátogatott minket, és meglátta a Panton szék prototípusát. Nem volt elég stabil ahhoz, hogy ráüljünk. Rolf megkérdezte: „Miért nem gyártják ezt a széket?” Azt válaszoltam: „Tizenöt-húsz gyártó próbálkozott vele, de mindannyian különböző okokból elutasították a projektet”. Egy ismert amerikai tervező – nem Eames – még azt is kijelentette, hogy az ilyesmit nem szabadna „széknek” nevezni – arra hivatkozva, hogy nem alkalmas arra, hogy ráüljünk. Rolf azonnal telefonon beszélt a Vitra egyik technikusával, Manfred Diebolddal. […] Rolf nélkül nem lett volna Panton szék”. – Verner Panton
1963-ban kezdődött el tehát a VITRA és Verner Panton együttműködése a 20. század egyik legikonikusabb székének kivitelezésével. Ez szinte lehetetlen kihívásnak bizonyult, mivel a tervező által elképzelt merész kontúrokat össze kellett egyeztetni a műanyagtechnológia fizikai korlátaival és a gyártási követelményekkel. Többéves kutatás – tesztelés után folyamatos prototípus-fejlesztés következett, melynek eredménye tíz kézzel laminált, üvegszál-erősítésű poliészterből készült prototípus elkészülte volt.
Verner Panton védjegyének számító élénk színekben pompázó, szoborszerű szék nagy feltűnést keltett akkoriban. A költséges és bonyolult eljárás miatt azonban lehetetlen volt lépést tartani a kereslettel. Csak 1968-ban kezdődhetett meg a tömeggyártása egy innovatív formázási technikának és a Bayer kemény poliuretánhab alapanyagának köszönhetően.
Szöveg: Puza Katalin – Enteriőr és Látványtervező
+36 20 485 4002
Instagram Facebook Pinterest TikTok