Mennyire zöldek valójában az elektromos autók a benzines vagy dízelautóhoz képest?

Az autógyártók milliárdokat ígérnek az állítólag környezetbarát elektromos autók fejlesztésére, de ezek gyártása nem szén-dioxid-mentes. Hogyan viszonyulnak a belső égésű autókhoz?

 

Az autógyártók milliárdokat ígérnek új akkumulátoros elektromos járművek kifejlesztésére, és arra számítanak, hogy 2030-ra több mint 30 millió ilyen jármű közlekedik majd az európai utakon – írja az Euronews. Az elektromos autók nem bocsátanak ki kipufogógázt, de a járművek és az akkumulátorok gyártása még mindig hozzájárul a szén-dioxid-kibocsátáshoz.

Mennyire tiszták tehát az autók, és hogyan viszonyulnak a hagyományos belső égésű motorral, benzinnel vagy gázolajjal működő társaikhoz?

Milyen környezeti hatásai vannak az elektromos autók gyártási folyamatának?

Az életciklus során keletkező kibocsátások a termék előállítása, használata és ártalmatlanítása során keletkező kibocsátások; így egy elektromos autó esetében a nyersanyagoktól kezdve az akkumulátorok energiaforrásain át a jármű újrahasznosításáig és újrafelhasználásáig mindent figyelembe kell venni.

lítium-ion akkumulátorok kitermelése, finomítása, szállítása és gyártása nagyon energiaigényes folyamat, ami azt jelenti, hogy az akkumulátoros elektromos autók gyártási fázisában magasabb a kibocsátás, mint egy belső égésű autó esetében.

Bár a belső égésű motoros autók gyártási folyamata talán nem olyan magas, de még így is jelentős szén-dioxid-kibocsátással jár.

A Reuters az év elején arról számolt be, hogy a Volkswagen és a Toyota 2050-re szén-dioxid-semlegessé kíván válni, míg a Hyundai Motor Group azt mondta, hogy a Hyundai Motor és a Kia „felgyorsítja a szén-dioxid-semlegessé válás érdekében tett erőfeszítéseit”. A Mercedes-Benz minden új járműve 2039-re a teljes értéklánc mentén szén-dioxid-semleges lesz, a General Motors (GM) pedig azt tervezi, hogy 2040-re szén-dioxid-semleges lesz globális termékei és tevékenységei tekintetében.

Ezzel szemben a svéd Polestar ambiciózus célja, hogy 2030-ra nettó nullás autót állítson elő az összes szén-dioxid-kibocsátás azonosításával és megszüntetésével, a nyersanyagok kitermelésétől a gyártáson át az életciklus végi kezelésig.

Egy Lengyelországban vezetett, Kínában gyártott akkumulátorral felszerelt autó is 37 százalékkal kevesebb CO2-t bocsát ki, mint a benzines. (Fotó: Canva)

Az elektromos és a belső égésű motorral szerelt autók közötti szén-dioxid-különbség jelentős lehet az autó első eladásakor, de a belső égésű autók a forgalomban töltött élettartama alatt továbbra is CO2-t bocsátanak ki, míg az elektromos autók a gumiabroncsokból és a fékekből származó részecskéken kívül nem bocsátanak ki semmilyen káros anyagot.

A fenntarthatóságot támogató európai nem kormányzati szervezetek ernyőszervezete, a Transport & Environment (T&E) kutatása szerint egy átlagos uniós elektromos autó szén-dioxid-kibocsátása közel háromszor jobb, mint egy hasonló benzin- vagy dízelüzemű autóé – és ez a különbség tovább nő.

Az elektromos autók előnyei csak növekedni fognak, ahogy az elektromos hálózat zöldebbé válik, de még egy Lengyelországban vezetett, Kínában gyártott akkumulátorral felszerelt autó is 37 százalékkal kevesebb CO2-t bocsát ki, mint a benzines.

Egy Svédországban gyártott akkumulátorral rendelkező és Svédországban vezetett elektromos autóval 83 százalékos csökkenés érhető el. Előrejelzésük szerint a 2030-ban vásárolt elektromos autók négyszeresére csökkentik majd a CO2-kibocsátást, köszönhetően annak, hogy az EU villamosenergia-hálózata egyre inkább a megújuló energiaforrásokra támaszkodik.

De mi a helyzet az akkumulátorral?

Az akkumulátorok gyártásához felhasznált nyersanyagok az egyik legfontosabb tényezője az elektromos autók árának, és annak, hogy miért maradnak még mindig drágábbak, mint a belső égésű motorok.

Az akkumulátortechnológia fejlődésével új alternatívák jelennek meg a szabványos lítium-ion kémia helyett. Az említett nyersanyagok lehetséges alternatíváit is vizsgálják, például a CATL, egy kínai akkumulátorgyártó óriáscég által kifejlesztett új nátriumion-akkumulátor.

A BYD, a világ legnagyobb villamosított járműgyártója felismerte a ritka ásványi anyagok használatának csökkentésének fontosságát az akkumulátortechnológiában, és a Blade Battery egységét kobalt felhasználása nélkül állítják elő.

Mindeközben többet lehetne tenni a bányászat környezeti hatásainak csökkentése érdekében. A nyereség helyi közösségekbe történő visszaforgatása az oktatás és a képzés támogatása érdekében olyan lehetőségeket biztosítana, amelyek a fejlődő országokban élő emberek számára túl gyakran elérhetetlenek.

Az elektromos autókból származó életciklus-kibocsátás csökkentésének egyik fontos lépése az akkumulátorok újrahasznosítása vagy újrafelhasználása. Az Európai Bizottság által az akkumulátorokra vonatkozóan javasolt szabályozás a világ első fenntartható akkumulátortörvénye, amely nemcsak etikus bányászati technikákat kíván biztosítani, hanem a nyersanyagok hatékonyabb újrahasznosításával a bányászat iránti keresletet is csökkenteni szeretné.

Az akkumulátortechnológia fejlődésével új alternatívák jelennek meg a szabványos lítium-ion kémia helyett. (Fotó: Canva)

Júliusban az EU Tanácsa új rendeletet fogadott el, amely az életciklus végére vonatkozó követelményeket állapít meg, többek között begyűjtési célokat és kötelezettségeket, az anyagok hasznosítására vonatkozó célokat és a kiterjesztett gyártói felelősséget. Ez messzire vezet majd a körforgásos gazdaság előmozdításában.

Az elektromos járművekben az akkumulátorok élettartamuk végét elérve alkalmatlanok lehetnek az autókban való újrafelhasználásra, de ez óriási lehetőséget teremt arra, hogy „második életre” – beleértve a hálózaton történő villamosenergia-tárolást – alakítsák át őket, és így csökkentsék az akkumulátorgyártás teljes szénlábnyomát. Egy másik megoldás a már meglévő elemek újrafelhasználása, mivel a nyersanyaghiány miatt az akkumulátorok újrahasznosításába történő beruházásokat ösztönzik. Azt azonban még nem lehet tudni, hogy ez mennyire lesz fenntartható környezetvédelmi vagy gazdasági szempontból, mivel az újrahasznosítási folyamatnak is nagy a szén-dioxid-kibocsátása.

Megdönthetetlen bizonyíték van arra, hogy a elektromos autókak a vezetési élettartamuk alatt kevesebb szén-dioxid-kibocsátást okoznak, mint a belső égésű motoros autók, és ezért jobbak a környezet számára.

A fejlettebb akkumulátortechnológia és gyártási eljárások tovább javítják az akkumulátorok élettartamát, ami az elektromos járművek élettartamának meghosszabbodását is eredményezi. Az elektromos járművek teljes életciklusa során jelentős kihívások merülnek fel, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy az üzemanyagként felhasznált kőolaj kitermelése sokkal nagyobb hatást gyakorol a környezetre.

Forrás

Kiemelt kép forrása: Canva

Szöveg: S.Rita

Ez a cikk a Black Page Consulting Kft. –  engedélyével és támogatásával jelent meg!

•••
» Nézd meg a többi Fenntarthatóság témában írt cikkünket! «
•••
További cikkekért lapozz bele INGYENES e-magazinjainkban!
•••
Kövess minket Facebook-on, Instagram-on és TikTok-on!
Scroll to Top